Johan Sares

Klubbdirektörer

Klubbdirektör 2010-2011

Johan Sares – mannen som förde stafettpinnen vidare

2010 kom att bli det år MIKs starke man Jan Simons valde att kliva ner från sin post som klubbdirektör. Hans efterträdare blev klubbens tidigare materialförvaltare Johan Sares. Som sådan hade faktiskt hans rykte som en ordningens man tidigare nått Gävle, Brynäs och Tommy Sandlin. Johan fick ett erbjudande som han nappade på. Detta tilldrog sig under Jannes tid vid rodret. Hetlevrad som han ibland kunde vara skällde han ut Johan och kommenterade ”måste jag nu skriva kontrakt med korvkiosken i fortsättningen”.

Brynässejouren kom att vara i nio år, innan det blev dags att återvända till MIK för att ta hand om marknadsbiten. Som Johan själv beskrev det – Vi trivdes väldigt bra i Gävle, men att komma tillbaka till Mora och ett nytt yrke lockade också. Och jag har aldrig haft några problem med Janne Simons, jag har känt att jag alltid haft hans förtroende. Och jag har känt att det varit riskfritt att jobba i Mora IK. Janne var en garant att det var kontroll över ekonomin. Det är annars dyrt att som Mora ligga strax under yppersta eliten.

Under sin tjänst som marknadsansvarig kom laget att ta steget upp i elitserien. Efter fyra säsonger kom den statusen tyvärr att gå förlorad. Det samma kom också att gälla Johan, som kom att få ett erbjudande från Gunde Svan på Svenska Skidförbundet i Falun att sköta dess marknadsbit. En av Johans största bedrifter på den posten var att ro iland ett miljonkontrakt med Team Sportia. Efter två år hörde Janne Simons med en förfrågan om det skulle kunna passa att komma tillbaka till Mora och rollen som klubbdirektör.

Resorna mellan hemorten och Falun hade börjat kännas slitsamma, dessutom hade Gunde Svan slutat på förbundet. Denna kombination fick Johan att nappa på Jannes erbjudande.
Det fanns flera saker att ta tag i. Dels gällde det att se till att resurserna fördelades för klubben att utvecklas ännu mer. Och dels hade föreningen gått med förlust ett antal år. En trend som det gällde att ändra på, att göra Mora IK till en attraktiv klubb att både spela i och jobba för; att skapa en god ekonomi helt enkelt.

Den kravprofil som sattes upp innehöll bland annat ett gott affärsmannaskap, goda relationer med samarbetspartners och ett kreativt tänkande. Den kostymen passade Johan Sares.

Läs om Johans roll som materialförvaltare: https://www.moraikhistorik.se/wp-admin/post.php?post=83636&action=edit